неділя, 6 вересня 2015 р.

Запам'ятати правила легко!

Мнемонічні фрази для деяких правил з української мови

Мнемо́ніка (грец. τα μνημονιχα — мистецтво запам'ятовування) (мнемотехніка) — сукупність прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій.

1. Відмінки
Називний, Родовий, Давальний, Знахідний, Орудний, Місцевий, Кличний
"На Родини Для Зими Осінь Мостить Килими"



2. «Де Ти З'їСи Ці ЛиНи?"
Букви, після яких пишеться м'який знак
(козацький, сьомий, лялька, дзьоб).

3. «МаВПа БуФ» (губні приголосні звуки)
Букви, після яких пишеться апостроф,
(б’ють, в’юн, черв’як).



4. «Де Ти З'їСи Цю ЧаШу ЖиРу »
Букви, після яких у словах іншомовного походження пишеться "И" ( Правило дев'ятки)  (директор, таксист, режим).


5. «КаФе "ПТаХ»
Букви, перед якими префікс "з-" перетворюється на "с-"
(схопити, сфотографувати, стерти).




6. «УСе Це КаФе «ПТаХ і ЧаШа»
Глухі приголосні звуки
 

ІІ варіант
"ЦаП ХоЧе ФіСТаШКи"


7. «БуДе ГоЖе ҐеДЗю у ДЖаЗі».
Дзвінкі приголосні звуки



8. «Ми ВиНиЛи РіЙ».
Сонорні приголосні звуки


9  «Ще їЖДЖу»
Ш, Ч, Ж, ДЖ – шиплячі приголосні.




10. «СЦе їЗДЗу» (вимовляємо “ще їжджу” по-дитячому:))
С, Ц, З, ДЗ – свистячі приголосні.
  

Легкого всім навчання!

23 коментарі:

  1. Дуже дякую! Для моїх учнів це буде цікаво! Натхнення Вам!

    ВідповістиВидалити
  2. Десь в середині 90х в школі був підручник з української мови приблизно для 7-8 кл. В підручнику були правила мови, але цікао написані. Наприклад: (точно не пам’ятаю) там було щось про "де ти з’їв ци лини..." - правило про те що перед (чи після) Д Т З Ц Л Н ставиться якийсь знак.

    Іще пам’ятаю там була історія про те як дід переплутав букви "о" і "а". І замість того щоб пОлити капусту, він вирішив що її потрібно пАлити. І мабуть спалив всю капусту.

    Всі ці історії-правила написані чорним кольором на синіх врізках (фонах). Хто знає авторів, видавництво, рік видання... - підкажіть. Я хочу знайти той підручник. Бо то один з НЕ багатьох підручників, які я сам хотів читати.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Це підручник "Рідна мова" 5 клас Івана Ющука видавництва 1994 року

      Видалити
    2. Дякую, знайшла підручник в інтернеті. Чудовий підручник.

      Видалити
  3. Спасибі. Але Дзир - зайвий: м"який знак пишеться після БУКВИ, а не після звука, а літера З вже є в переліку, це по-перше. По-друге, стосунки букви Р і м"якого знака - то окрема тема. Не треба її вставляти в це речення, а то ще почнуть діти писати лікарЬ, календарЬ, царЬ, ХарЬків й казатимуть, що Ви їх так навчили :)).

    ВідповістиВидалити
  4. Дівчата, або велике спасибі, або щиро дякую. А "велике дякую" - це наче "большое благодарю". Смішно, правда? А виховуємо ж чуття мови ((

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Бо «дякую» - це дієслово. А від дієслова ми можемо поставити питання до прислівника (красно дякую), а не до прикметника.

      Видалити
  5. Спасибо, очень интересно было узнать мнемонические правила украинского языка!

    ВідповістиВидалити
  6. Добрий день. Пані Наталю, даруйте, та чи не варто замінити картинку на котрій напис російською на більш доречну в даній ситуації? Дякую.

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую, пані Наталія!

    До п.6 підходить ще така фраза:
    ХоЧу "Це" - ФоКуС і ШаПіТо

    До п.7:
    «МаЙоРіЛа НиВа» або «МаЙоРіВ ЛаН»

    З повагою, Сергій

    ВідповістиВидалити
  8. Добрий вечір. До п.7 у реченні Буде гоже ґедзю в джазі підібрані не всі приголосні дзвінкі ( немає в, й, л,м,н,р). Чи може я щось плутаю?

    ВідповістиВидалити
  9. Вже зрозуміла, що в,й,л,м,н,р - сонорні. У початковій школі ми ці звуки відносимо до дзвінких непарних.

    ВідповістиВидалити